Langstekt skinkestek.

Kjøpte en skinkestek i går. Klippet av nettet, ruter opp svoren og masserte inn masser av salt, pepper og annet godt krydder. Pakket inn steken i sølvfolie og la i kjøleskapet.

I morges kuttet jeg opp grønnsaker; gulrot, løk, sellerirot, fennikel og søtpotet. Hadde i ildfast form, pakket ut skinkesteken og la over grønnsakene. Hadde i 2dl vann (ser det hadde holdt med en). Dekket til med sølvfolie og satte det inn midt i ovnen på 100grader.

Etter ca 6 timer tok jeg av folie og lot steke litt til. Tok formen ut og lot steken hvile før jeg rev den opp med hjelp av to gafler.

Svoren skar jeg av og la på folie under grill i stekeovnen = supersprøtt svor.

20140514-173318.jpg

Det ble veldig godt, den minste bukken hev seg over kjøttet først og nektet å spise grønnsakene 🙂 «jeg var kjøttsulten jeg mamma»

Det ble ikke mye rester men det som var skar jeg opp i skiver og har i kjøleskapet til lunsj i morgen

20140514-173307.jpg

Legg igjen en kommentar

